Bent u gevoelig voor gluten? Zorg voor voldoende selenium

Bent u gevoelig voor gluten? Zorg voor voldoende selenium







Als u aan coeliakie lijdt, zorg er dan voor dat u voldoende selenium binnenkrijgt. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een glutenintolerantie essentiële voedingsstoffen minder goed opnemen door aantasting van de dunnen darm door gluten. Een langdurig tekort aan bepaalde voedingsstoffen kan ernstige gevolgen hebben, maar bij selenium geldt dat des te meer , omdat dat spoorelement meer dan 25 selenoproteïnen ondersteunt. Deze selenoproteïnen spelen een belangrijke rol voor de gezondheid, bijvoorbeeld voor:

  • het behoud van een normale immuunfunctie
  • het normaal functioneren van de schildklier
  • de normale productie van zaadcellen
  • een normale conditie van haar en nagels

DE SCHILDKLIER IS BIJZONDER GEVOELIG VOOR SELENIUMTEKORT

Ongeveer 1/3 van de totale hoeveelheid selenium in het lichaam is in deze klier geconcentreerd, waar de stof de regulering van schildklierhormonen ondersteunt. Deze hormonen spelen onder andere een belangrijke rol bij de stofwisseling en als anti-oxidant. 

EUROPESE GROND BEVAT WEINIG SELENIUM

Onze landbouwgronden bevatten relatief weinig selenium, dit in vergelijking met delen van de Verenigde Staten. Studies toonden aan dat een dagelijkse inname van 100 microgram selenium voldoende is, maar bij ons krijgen we maar de helft ervan binnen. 

ORGANISCHE SELENIUM

Wanneer het moeilijk is om voldoende selenium via de voeding binnen te krijgen kan een aanvulling met een supplement een uitkomst bieden. Kies dan voor organische seleniumgist. Het is aangetoond dat het lichaam 88.7%  van de organische vorm opneemt en hiervan 74% kan vasthouden. (KiSel10 studie) 

Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Ontvang gratis onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!