Bessen, meer dan juist een voedingsmiddel

Bessen, meer dan juist een voedingsmiddel








Belangrijk voor een goede gezondheid is het dagelijks consumeren van 300 g groenten en 250 g fruit. Een streefcijfer dat de meesten niet halen. Zet meer bessen op het menu. Uit wetenschappelijke studies blijkt dat ze een hoog gehalte aan beschermende antioxidanten en bioactieve stoffen bevatten waardoor ze de term " superfood" verdienen. 

kies meer voor bessen

Bij de keuze voor fruit gaan we ons eerder beperken tot de klassiekers zoals appelen, peren, appelsienen, bananen,...Zelfs kiezen we hiervoor voor de bio kwaliteit, dit fruit bevat minder antioxidanten dan vroeger. Dit komt doordat de huidige fruitsoorten worden verkregen door selecteren, veredelen en kruisen om grotere, zoetere en beter te bewaren variëteiten te verkrijgen. Daardoor is het gehalte aan salvestrolen, die ons helpen beschermen tegen kanker, sterk afgenomen. 

De meeste bessen zijn wel nog dezelfde als vroeger. Bessen waren voor de mens als jager-verzamelaar basisvoeding, en waren door hun hoog gehalte aan antioxidanten en fytonutriënten medeverantwoordelijk dat er vroeger nauwelijks degeneratieziektes waren. Een portie bessen van 100 g levert 500 mg bioflavonoïden aan, meer dan onze dagelijkse voeding. 

De gunstige werking van actieve stoffen in bessen: 

  • ze versterken de werking van vitamine C
  • ze beschermen de bloedvatwanden
  • ze helpen beschermen tegen hart- en vaatziektes, kanker, dementie, diabetes, osteoporose
  • ze stimuleren het immuunsysteem met minder kans op infecties en allergische reacties
  • ze werken ontzurend door hun basenoverschot
  • ze werken vochtafdrijvend en bloeddrukverlagend door hun hoog kaliumgehalte
  • ze zijn rijk aan oplosbare en niet- oplosbare vezels waardoor ze helpen cholesterol, zware metalen en overmaat aan oestrogenen af te voeren
  • ze zijn meestal caloriearm

zwarte bessen

  • zwarte bessen bevatten 150 mg per 100 g vitamine C, wat veel hoger is dan in de papaja, kiwi en sinaasappel
  • is heel rijk aan anthocyanen en helpen zo bij vermoeide ogen, tegen atherosclerose en spataderen
  • helpt astma aanvallen verminderen en werkt bloeddrukverlagend

bosbessen (vaccinium myrtillus)

  • bosbessen zijn minder zuur dan zwarte bessen
  • hebben een beschermende werking op de fijne haarvaatjes, ze worden minder doorlaatbaar waardoor er minder snel oedeem ontstaat
  • ze worden ingezet om vaatziekten tegen te gaan en de last op spataderen te verminderen
  • ze beschermen het zenuwweefsel, bevorderen de communicatie tussen zenuwcellen en waardoor minder kans op de ziekte van Alzheimer
  • ze bevorderen de werking van insuline, waardoor minder kans op insulineresistentie
  • ze dragen bij tot de bescherming van het lichaam tegen diverse soorten kanker
  • verse bosbessen zijn rijk aan vruchtenzuren, waardoor ze een laxerende werking hebben
  • gedroogd hebben ze een samentrekkende werking op ontstoken slijmvliezen en aldus bij diarree inzetbaar zijn
  • wilde bosbessen zijn een stuk krachtiger dan de gekweekte blauwbessen

granaatappels

  • granaatappels horen thuis in de groep van knoflook, groene thee, druivenpitten, bosbessen en kurkuma als het gaat om vaatbescherming
  • ze hebben een sterk afremmend effect op atherosclerose door het verminderen van samenklonteren van bloedplaatjes en het  remmen van oxidatie van cholesterol tot slechte oxycholesterol
  • ze remmen de groei van prostaatkankercellen heel sterk door het stimulerende effect van het hormoon testosteron op de prostaatkankercellen te verminderen
  • ze vormen een sterke strategie tegen prostaatkanker samen met groene thee, kurkuma en broccoli

rode druiven

  • ze bevatten een hoog aandeel aan proanthocyaniden (OPC) in hun schil en pitten, die ideaal zijn ter bescherming tegen hart- en vaatziekten
  • voornamelijk de schil bevat een hoog gehalte aan resveratrol
  • resveratrol is een krachtig antioxidant van de vaatwand, heeft een cholesterolverlagende werking, beschermt tegen kanker en de ziekte van Alzheimer
  • hun fyto oestrogene eigenschappen beschermen tegen osteoporose en verminderen overgangsklachten


Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Ontvang gratis onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!