Gezond betaalbaar eten

Gezond betaalbaar eten







Het onderzoek naar gezond en tevens betaalbaar eten werd gepubliceerd in the Journal of Nutrition Education and Behavior. Wat vooral uit het onderzoek naar voren kwam was de belangrijkheid van het plannen van de maaltijden. Voldoende plannen zorgt ervoor dat je binnen je budget kan blijven, en dit voor het hele gezin met porties die voldoende vullen en voeden. 

Maar wat is dan de sleutel tot gezond en betaalbaar eten? 

  • Vooruit plannen. Als je iedere dag boodschappen doet ben je duurder uit dan wanneer je dit 1 keer in de zoveel tijd doet. Het is goed om vooraf na te denken wat je de volgende week gaat eten en daaropvolgend een boodschappenlijstje op te maken. ( kijk eerst wat je nog in je voorraadkast staan hebt) Zo ga je de deur uit met een plan en lijstje en laat je je niet misleiden tot impulsieve aankopen. 
  • Kijk in reclamebladen van grootwarenhuizen of op de site welke gezonde producten in afprijzing staan nog voor je naar de winkel gaat. Veel tijd en geld gespaard tijdens het boodschappen doen. 
  • Bulken! Je kunt natuurlijk een heel klein pakje zilvervliesrijst kopen, maar het is veel goedkoper om grote porties in bulk formaat aan te schaffen. Je zult hier misschien ietwat meer opslagplaats- en potten voor nodig hebben, maar dan heb je ook wel wat!
  • Vergelijk in de winkel prijzen van verschillende producten per kg of liter en niet per portie.
  • Eet met het seizoen mee. 
  • Eet meer plantaardig. Plantaardige producten zijn vaak goede en goedkope eiwitbronnen en kunnen goed worden ingezet als vleesvervanger. Een goed voorbeeld hiervan zijn peulvruchten, rijk aan ijzer, calcium, vezels en B-vitamines. Koop en eet een kleinere vleesportie. Veel Belgen eten nog steeds 200 g of meer vlees per dag. 
  • Diepvries is ook ok! In de diepvries kan je voordelige groenten, vis en fruit vinden, ook buiten het seizoen. De voedingswaarde is gelijkaardig (soms zelfs beter) dan verse producten. Tevens heb je minder groentenafval en zijn de diepvriesgroenten sneller bereid. 
  • Gebruik restjes. Verwerk restjes groenten of peulvruchten in een soep, wrap, omelet of neem het mee naar je werk. Heb je veel restjes, vries ze dan in. 
  • Bespaar ook op lege calorie├źn. Producten zoals chips, frisdrank, koeken, snoep hebben weinig gezonde voedingswaarde. Ze zijn ook niet echt nodig als je gezond en voldoende eet. Zie het eerder als een uitzondering. Zo bespaar je ook veel geld uit. 




 

Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Ontvang gratis onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!