Hoe vaak zet jij jezelf op nummer één?

Hoe vaak zet jij jezelf op nummer één?








Wij vrouwen houden vaak meer rekening met de wensen van een ander dan met ons eigen wensen. Zo veel dat we soms zelf niet meer weten wat onze eigen wensen zijn. We zorgen voor onze ouders, kinderen, broers of zussen, buren,…maar niet voldoende voor onszelf. En onszelf op de tweede plaats zetten is tegennatuurlijk, maar waarom doen we het dan toch? 

De oorzaken liggen volgens psychologen in onze opvoeding. Als meisjes leren we vanaf jonge leeftijd zorgen voor een ander. Maar het kan ook komen doordat je jezelf niet genoeg waardeert.    Een andere verklaring kan zijn dat onze hersenen zo geprogrammeerd zijn om sociaal te zijn. Jezelf vooropstellen is voor velen heel moeilijk en voelt vaak tegennatuurlijk aan. Hoog tijd dus om het tij te keren en meer gezond egoïsme in te bouwen, meer zelfzorg WANT we kunnen maar goed voor een ander zorgen als we eerst goed voor onszelf zorgen.  Herken jij je hierin? Lees dan vooral verder. 

WEES LIEF VOOR JE MIND

Geluk is belangrijk voor een goede gezondheid. Uit studies blijkt dat gelukkige mensen langer leven. Plezier maken in het leven maakt mensen minder vatbaar voor stress en het werkt een gezondere leefstijl in de hand. Daardoor kan gelukkig zijn je beschermen tegen ziekte en herstel bevorderen. Toch is gelukkig zijn voor een deel ook genetisch bepaald of beïnvloed door de grote keuzes die je in je leven maakte. MAAR je kan geluk deels ook zelf in de hand werken door kleine dingen zoals meer lachen, vaker op vakantie gaan, minder streng zijn voor jezelf, meer focussen op je successen in plaats van op je tegenslagen, en geloof mij, ook jij hebt vele successen!  Wat ons gelukkig maakt is voor elke persoon verschillend. Probeer erachter te komen wat jou gelukkig maakt.                        

Doe vaker wat je gelukkig maakt!!

WEES LIEF VOOR JE HART

Om je hart zo gezond mogelijk te houden is een gezonde leefstijl nastreven het allerbelangrijkste. Streef een gezond voedingspatroon na met veel verse groenten en fruit, kruiden, volle granen, beperkte  hoeveelheid magere eiwitten en vetten. Beperk ook drastisch de hoeveelheid suiker en zout door zo veel mogelijk te kiezen voor onbewerkte voeding en geen extra zout of suiker aan onze voeding toe te voegen. Beweeg minstens 3 keer per week ½ uur. Je hoeft daarvoor geen extreme sporten te beoefenen, wandelen of fietsen helpen jou ook al een heel eind vooruit. Drink voldoende water en beperk alcohol. Stop met roken. Roken doet de levenskwaliteit sterk afnemen. 

WEES LIEF VOOR JE DARMEN

Gezonde voeding is cruciaal om vitaal, gezond en gelukkig te blijven. Maar een antwoord op wat gezonde voeding is, is moeilijk te geven omdat we allemaal anders op voeding reageren. Dat voeding een bepaalde hoeveelheid eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines, mineralen, sporenelementen en vezels bevat is leuk om te weten, maar het zegt niets over de verwerking ervan in jouw lichaam.

Je bent namelijk niet wat je eet, maar je bent wat je verteert!

Als de spijsvertering niet optimaal functioneert kan dit het immuunsysteem belasten, je moe en traag maken, ontstekingen veroorzaken en de hersenwerking verstoren. De darmen zijn namelijk onze tweede hersenen. Het hele verteringstraject moet goed verlopen. Van het kauwen en speeksel vermengen in de mond, naar het aanzuren in de maag tot het kneden en afronden van de vertering in de darm in samenwerking met onze bevriende darmbacteriën. En dat zijn er heel wat. 

WEES LIEF VOOR JE HORMONEN

“Ik eet gezond, slaap goed, beweeg voldoende en drink volop water. Waarom voel ik me toch vaak zo beroerd?” Deze vraag krijg ik regelmatig te horen. De reden dat veel vrouwen zich niet vitaal voelen, hangt bijna altijd samen met hun hormoonbalans. Als onze hormonen uit balans zijn dan gaat er vroeg of laat ergens iets mis en liggen klachten op de loer. Hoe weet je of jouw hormonen uit balans zijn?

  • Je hebt onbeheersbare eetbuien                                                                                                                              
  • Je kunt moeilijk gewicht verliezen                                                                                                                              
  • Je hebt last van stemmingswisselingen                                                                                                                     
  • Je voelt je opgefokt en opgebrand tegelijkertijd                                                                                                     
  • Je hebt een lager libido dan ooit
Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Ontvang gratis onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!