Zijn eieren nu gezond of niet?

Zijn eieren nu gezond of niet?

   







Er zijn heel wat misverstanden over het feit of eieren gezond zijn of niet en hoeveel we er nu best van eten. De grote verwarring rondom eieren is ontstaan doordat er een link is gelegd tussen het eten van eieren en een te hoog cholesterolgehalte in het bloed. Eigeel bevat veel cholesterol en door het eten van cholesterol zou je dus het risico op hart- en vaatziektes verhogen. Inmiddels is vastgesteld door talloze studies dat we jarenlang op het verkeerde been zijn gezet. 

HET ETEN VAN EIEREN GEEFT GEEN TOT WEINIG INVLOED OP JE CHOLESTEROL

In eieren zit inderdaad veel cholesterol, maar dit wil nog niet zeggen dat het eten van eigeel je cholesterolniveau verhoogt. Verschillende studies suggereerden dat door het verminderen van de inname van verzadigde vetten (vlees, zuivel, oliën) een veel groter en effectiever voordeel voor het cholesterolgehalte wordt bekomen dan door eieren te verbannen. Cholesterol is de basisgrondstof voor enkele belangrijke hormonen: oestrogeen, progesteron, testosteron en cortisol. Daarom maakt je lever zelf cholesterol aan als je het niet voldoende zou eten. Wat denk je nu zelf? Zou je lever in grote mate cholesterol aanmaken als het slecht is voor je? 

EIDOOIERS ZIJN DE BESTE VITAMINE- EN EIWITLEVERANCIERS VOOR JONG EN OUD

Eieren zijn één van de rijkste bronnen van choline, cysteïne, biotine, foliumzuur, B vitaminen, antioxidanten, lecithine, belangrijke mineralen en aminozuren. Ze zijn één van de beste volwaardige eiwitleveranciers. Haar biologische waarde is hoog, dit betekent dat het eiwit zo effectief mogelijk kan worden verwerkt in het lichaam. Lecithine is belangrijk voor een gezonde hersenfunctie. Choline helpt het verlagen van bloedvetten en werkt ontstekingsremmend. 

EET BIOLOGISCHE EIEREN VAN LOSLOPENDE KIPPEN

De kwaliteit van eieren is belangrijk. De gezondste eieren komen van kippen die gevoed zijn met biologisch voer en buiten scharrelen. Een ei uit een legbatterij of uit een kip die niet buiten scharrelt is niet gezond en de eidooier is veel minder geel. Hoe geler de dooier hoe meer lutheïne aanwezig die goed is voor de ogen. Een ei bevat zowel eiwit als eidooier (cholesterol). We hebben beiden nodig omdat bijna al onze hormonen hieruit worden gemaakt. Let wel op! Niet iedereen verdraagt eieren, luister naar je lichaam en als je een vermoeden hebt dat je geen eieren verdraagt kan je een intolerantietest laten doen. 

Vervang vlees, charcuterie en zuivel (rijk aan verzadigde vetten) door meer vette vis, noten, zaden, gevogelte, wild, groenten, fruit en eieren te eten. Eieren eet je best gepocheerd of zacht gekookt. Als je gezond bent kan het geen kwaad om meer dan 2 eieren per week te eten. 


Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Ontvang gratis onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!